Живея. Мисля. Пиша.

Като стана дума… за сектите и реакцията срещу тях

Ксенофобия

Надписът гласи: Той може и да не знае какво означава понятието "ксенофобия", но за сметка на това притежава пушка.

Нямах намерение да пиша относно варварската проява в Бургас навръх Цветница. Радо Марчев обаче обърна вниманието ми към няколко хубави публикации по темата и се замислих.

Не може да има цивилизован човек, който да оправдае такава проява на жестокост и простотия. Какво тогава дава увереност на групата хулигани с качулки, че могат безнаказано да бият мирни граждани, да смущават обществения ред, да чупят и рушат чужда собственост? Както bTV удачно коментира, впоследствие всички се разграничиха от инцидента и се оказа, че има жертви, но няма организатори и няма виновни. Нима?

Ще повярва ли някой, че тези хулигани не са били активно подпомогнати в своето вандалство? Възможно ли е подобна проява на варварство да се случи без извършителите най-малкото да са усещали морално насърчение от страна на останалите присъстващи (виж публикациите от сайта besove.com по-долу)?

В репортажа на bTV се вижда как представителите на ВМРО и фенклуба на “Нефтохимик” отказват да поемат всякаква отговорност за случилото се. От правна гледна точка това може и да им се размине, но възможно ли е да го приемаме за нормално? Само на мен ли ми прави впечатление лицемерието на представителите на ВМРО и фен-клуба на “Нефтохимик”? Кой упълномощава една партия да говори от името на всички граждани на Бургас? С какво право една група хора решава кой има място в нашата страна и кой не?

Watch this video on YouTube.

Достатъчно е съвсем бегло да прегледате коментарите под статиите за събитието в онлайн медиите, за да установите колко много коментари има в защита на извършителите. Дори и да приема, че всички тези коментари са дело на една пренебрежимо малка част от българите, които изразяват своите комплекси в интернет, подозирам, че има доста повече българи, които споделят нагласата им срещу сектите, и изобщо всички различни. Това е ксенофобия.

Аз не подкрепям Свидетелите на Йехова в техните вярвания. Тъкмо напротив, смятам, че са секта от класически вид, а вярванията им намирам за смешни и объркани. (Обърнете внимание на различните значения, които може да има терминът “секта”. Аз го използвам предимно в богословската му употреба на “група, която се е отделила от по-широкия кръг на християнството и претендира, че е единствено правата”.) Съгласен съм, че както всеки сбъркан светоглед, изповядван с безкритична посветеност (тук бих включил дори някои представители на евангелистките църкви, към които принадлежа и аз), и йеховистите биха могли да имат опасно влияние. На заблудите обаче се отговаря с истина и аргументи, а не с удари.

Какъв процент от българите изобщо знаят и разбират каквото и да било относно Свидетелите на Йехова? Каква част от онези, които се обявяват срещу сектите и всичко различно от православието, изобщо разбират християнството (отвъд беглите познания за няколко традиционни ритуала, които най-често имат твърде далечна връзка с християнското богословие)?

За един страничен наблюдател, тази случка само би потвърдила, че българите сме невежи, некултурни, комплексирани и съответно склонни да се наежваме срещу всеки и всичко различно. Ако искаме положението да се промени, тогава ще трябва всички заинтересувани – без оглед на религиозните си различия, политически пристрастия, икономически убеждения или културни нагласи – да полагаме още по-големи усилия за образоването и цивилизоването на нашия народ.

Затова ми е много приятно да видя колко много адекватни реакции има от страна на православни вярващи напоследък (виж статиите от Цветомира Антонова и Николай Паунов). Както цитирах К. С. Луис преди години:

Убеден съм, че в настоящето разделено състояние на християнския свят, онези, които се намират в ядрото на всяка отделна част са много по-близо едни до други от онези, които стоят в покрайнините.

C. S. Lewis, Letters To An American Lady (Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company, 1967), Edited by Clyde S. Kilby

 

ПРЕПРАТКИ:

“ВМРО – Бургас срещу “Свидетели на Йехова”” – публикация на сайта на ВМРО (16 април 2011 г.)

“Петима пребити на митинга срещу “Свидетели на Йехова”” – публикация в BurgasInfo.com (17 април 2011 г.)

“Петима пострадали и 10 арестувани при сблъсък между представители на ВМРО и на “Свидетели на Йехова” в Бургас” – статия в “Дневник” (17 април 2011 г.)

“Правозащитници настояха за реакция срещу побоя над йеховисти в Бургас” – статия в “Дневник” (18 април 2011 г.)

“Бият “Свидетели на Йехова” в Бургас” – статия от Мария Кехайова в “Труд” (18 април 2011 г.)

“Членове на ВМРО пребиха членове на “Свидетели на Йехова” в Бургас заради Исус” – статия в “Сега” (18 април 2011 г.). Това е първата публикация, която цитира представителите на ВМРО да казват: “Те проповядват, че Исус е разпънат седмица по-рано, което не е така! Това е и поводът за протеста – натрапването на фалшива и опасна религия…”

“Хелзинкският комитет: Случилото се в Бургас е брутален акт на религиозна омраза” – статия в “Дневник” (18 април 2011 г.)

“Зам.-председателят на ВМРО: Това, което се случи в Бургас е нормално” – статия в “Дневник” (18 април 2011 г.)

“Свидетелите на човешката глупост” – статия в “Капитал” (18 април 2011 г.)

“Ненормално” – коментар от Иван Бедров (18 април 2011 г.)

“Прокуратурата се зае с нападението на ВМРО над “Свидетелите на Йехова”” – статия от Павлина Желева в “Дневник” (19 април 2011 г.)

“ВМРО: “Свидетелите на Йехова” да се забрани, за да няма повече крайни прояви” – статия в “Дневник” (19 април 2011 г.)

“Още една гражданска организация осъди побоя над йеховисти в Бургас” – статия в “Дневник” (19 април 2011 г.)

“Побоят над “Свидетели на Йехова” в Бургас – без организатори и без виновни” – репортаж на bTV (19 април 2011 г.)

“Евангелистите в България също осъдиха нападението над йеховистите в Бургас” – статия в “Дневник” (20 април 2011 г.).

“Призовавам ГЕРБ София да се разграничи от общинския си съветник Джамбазки и да намери по-достоен председател на комисията по обществен ред в СОС” – публикация в блога на Иво Божков (20 април 2011 г.)

“Йеховистите не са желани в Бургас!!!” – репортажът (включващ документални кадри) излъчен от Dnes.bg

Пълният документален материал качен на besove.com Съвсем очевидно е, че видео материалът е заснет от хора, които самите нападатели припознават като свои. С каква цел?

“Пребиха пасторите на “Свидетели на Йехова” и разбиха молитвения им дом” – репортаж от Добромир Доскачаров (бесове.com) (17 април 2011 г.). Този сайт очевидно специализира в насърчаването на неграмотната ожесточеност срещу сектите.

“Как изглеждат подчинените и старейшините от „Свидетели на Йехова“” – репортаж от Добромир Доскачаров (19 април 2011 г.), от който съвсем ясно личи отношението на сайта, който защитава хулиганите.

Тенденциозен репортаж по ТВ “СКАТ”

Видео-коментар от Радослав Киряков, пастир на Първа евангелска съборна църква – Бургас

“Злободневни размисли” от Радостин Марчев (20 април 2011 г.). Авторът препраща към няколко чудесни материала по темата и разсъждава за реакцията или липсата на такава от страна на ръководството на БПЦ.

“Младото (старо) лице на екстремизма или какво се случва, когато омразата конституира общността” от Цветомира Антонова (19 април 2011 г.). Чудесна статия! Авторката пише от позицията на православна и призовава църквата към адекватна християнска реакция.

“Мила моя майно льо, юнак до юнака!” от Николай Паунов (18 април 2011 г.). Друга чудесна публикация в православния сайт Dveri.bg. Авторът остро критикува проявата, както и онези, които явно или скрито я подкрепят.

“Не! Този път не води към храма!” – статия от Мила в личния й блог Мила Мила (18 април 2011 г.) Още един човек, който задава точни въпроси!

“Причините за побоя над „Свидетели на Йехова”?” – 1 част на предаването “Бодилник” по TV7 излъчено на 19 април 2011 г.

“Причините за побоя над „Свидетели на Йехова”? – 2 част на предаването “Бодилник” по TV7 излъчено на 19 април 2011 г.

“Следите остават (ВМРО и Свидетели на Йехова)” – статия от Лидия Стайкова в личния й блог Полетът на костенурката (19 април 2011 г.) Освен с адекватната си позиция, статията е забележителна и с това, че видимо доказва нагласите във ВМРО, които очевидно одобряват погрома.

“Днес съм Свидетел на Йехова” – статия от Петя Кирилова-Грейди в Webcafe.bg (19 април 2011 г.) Кратка, но чудесна статия!

“Днес съм Свидетел на Йехова” – статия от Петя Кирилова-Грейди в личния й блог OpenlyFeminist (18 април 2011 г.) Същата статия както по-горе. Препращам и към това копие, заради коментарите отдолу.

“ВМРО, погромът над йеховистите, омразата и Иисус” – статия в блога на Шлемовеец (19 април 2011 г.) Обърнете внимание как разобличава лицемерието на ВМРО!

“Гамени срещу “християни”” – статия в Webcafe.bg (19 април 2011 г.) Още един автор, който не намира реакцията срещу “Свидетелите на Йехова” за нормална.

“Биячите на богомолци в Бургас вече са “установени”” – статия в Webcafe.bg (20 април 2011 г.)

“ДЕКЛАРАЦИЯ по повод нападение над религиозна общност в Бургас на 17 април 2011 г.” от адв. Виктор Костов. Декларацията беше разпространена сред широк кръг от хора и след като е била подписана от доста организации, трябва да е била изпратена до съответните институции на 20 април 2011 г.

Отворено писмо от Обединени евангелски църкви в България (20 април 2011 г.)

Покана за пресконференция “РЕЛИГИОЗНАТА ОМРАЗА СРЕЩУ СВИДЕТЕЛИТЕ НА ЙЕХОВА И ДРУГИТЕ НЕТРАДИЦИОННИ ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯ” (21 април 2011 г.)

  • Pingback: Злободневни размисли « Rado's blog()

  • http://profiles.google.com/andrewnedelchev Andrew Nedelchev

    Добавих още няколко препратки към коментари, телевизионни предавания и прес-съобщения.

  • http://profiles.google.com/andrewnedelchev Andrew Nedelchev

    Не пропускайте чудесната статия от Петя Кирилова-Грейди: http://www.webcafe.bg/id_487622125

    • Ивайло Атанасов

      Анди, благодаря за статията. Съжалявам, че със закъснение попадам тук. Затова няма да коментирам надълго. Просто посочените от теб видео-материали ми напомниха този ужасен проблем в обществото ни – омразата към “различните” (дума, която може да намери съвсем произволни определения). Мисля, че всеки, който поне малко го е грижа българското общество да не се разпадне съвсем трябва активно да намери начини да се противопостави на такъв манталитет. (Колко повече това се отнася за Църквата – било православна, католическа или протестантска.) Това би било истинска проява на патриотизъм, а не… Добър пример за това е статията на Петя Кирилова, която посочваш и която заявява: “Днес аз съм Свидетел на Йехова”.

      • http://www.google.com/profiles/AndrewNedelchev Andrew Nedelchev

        Благодаря ти за коментара, Иво!

        Мисля си тези дни, защо именно обществото ни реагира така срещу “различните”. Аз лично съм склонен да поставям ударението върху липсата на знание, т.е. по същество реагираме срещу “непознатите”. Но дали наистина това е причината? И в други държави масата хора са достатъчно невежи, но не реагират така.

        Ти вече няколко години живееш извън страната. Какво мислиш?

        Поздрави,

        Анди

        • Ивайло Атанасов

          Не знам… Определено не е просто от невежество. Можем само да спекулираме с това, но стува ми се, че може би е някаква смесица от систематично потискане на човешката личност и свобода по комунистическо време и след това идва някаква болезнена реакция на разпада на обществото ни.
          Когато човек не получава дължимото му уважение като човек, тогава и той реагира към другите по този начин, а когато това е повсеместно, се превръща в модел на поведение в обществото. От друга страна, когато усещаш, че обществото се разпада, ти се чувстваш все повече и повече сам и неразбран и държиш на всяка цена да се прилепиш към група хора, които мислят сходно на теб. Ако се наложи дори жертваш някои от нещата, на които държиж за да принадлежиш на общността. Насила си затваряш очите понякога. От трета страна, като загубиш ориентир за ценности (за това какво придава на теб самия някаква стойност и ценност като човек), ти ги вземаш назаем от своето обкръжение. И ето как може според мен да накараш собствената си съвест да оправдае подобни прояви…

          Не знам наистина, просто по този начин виждам нещата от моя гледна точка.

          • http://www.google.com/profiles/AndrewNedelchev Andrew Nedelchev

            Харесват ми размислите ти, Иво!

            Защо обаче едни българи реагират така, а други – не? Тук всички се чувстваме по-потиснати и незачетени отколкото когато сме в западна Европа. Същевременно, по мои наблюдения, българите в чужбина най-често се държат съвсем малко по-грубо и нетолерантно когато са заобиколени предимно от българи. В среда, съставена предимно от местни обаче, започват да придобиват по-различни маниери. Съгласен ли си?
             

            • Ивайло Атанасов

              Не знам какво точно имаш предвид, Анди. Да, човек не се променя лесно и да, българите по принцип сме адаптивна нация, така че с желание възприемаме по-различни маниери. Но за да се стигне до промяна в мисленето и в навиците трябва време. Ако си само сред българи например, можеш да си позволиш български хумор, който иначе не можеш да си позволиш. Вчера например гледах Шоуто на Слави. Ами… погледни шегите в това шоу. Занасяше се с някаква депутатка (не запомних името) която едва ли било вярно, че била изнасилила друг депутат в парламентарните тоалетни, понеже като влезела в тоалетната, нямало място за друг. Ако човек е свикнал с такива шеги, няма как да не му се наложи да си мери приказките в зависимост от обкръжението.

              • http://www.google.com/profiles/AndrewNedelchev Andrew Nedelchev

                 Извинявай, но предпочитам да не поглеждам “Шоуто на Слави” или пък шегите му въобще. :-)

                Зададох въпросите си по-горе, защото в твоя предишен коментар ти посочи някои фактори, които може би допринасят за поведението на много българи. Аз съм съгласен с наблюденията ти, но се питам защо при някои същите фактори като че ли водят до съвсем различни последствия. Все пак има и българи, които защитават толерантността и загрижеността към съгражданите, ненавиждат невъзпитанието и грубостта, и се стремят към “запада” не само заради материалното благополучие, а и поради по-човешката среда за живот. На какво се дължат тези разлики между българите и как може да се подпомогне увеличаването на по-толерантните за сметка на останалите?

                • Ивайло Атанасов

                  Анди, нормалността няма нужда от обяснение, само ненормалността има :) …ако ме питаш защо някои българи реагират нормално.

                  Сериозно, мисля, че импулси, които водят до събитието, което коментираме си имат свои закони и свой вид опиянение и привлекателност когато човек започне да се съобразява с тези закони. Но отвън погледнати, са чисто и просто грозни. Така че човек е или привлечен или отблъснат, няма средно положение. Като всяко зло – влече те когато си във вихъра му, но по същността си е грозно. Затова злото за да вирее у хората трябва да бъде умерено. Крайното зло неизменно отблъсква. Трябва да се заиграва с благородни каузи като патриотизъм, например.

                  Какво можем да направим? Ами, да показваме нещата такива каквито са и да създаваме такава “по-човешка среда за живот” около себе си. Голяма част от българите имат нужда първо от огледало за да започнат да я търсят съзнателно “по-човешка среда за живот”. Шоуто на Слави обаче (независимо, че не го гледаш) е просто един от многото примери за точно обратното. Българите се оглеждат в екрана и си се харесват такива каквито са си…

  • Brazil

    Ataque
    violento contra as Testemunhas de Jeov? na Bulg?ria [ LEGENDADO]

    http://www.youtube.com/watch?v=ctqCc3tKUNw

    http://www.youtube.com/user/queruvimwj?blend=3&ob=5#p/u/0/ctqCc3tKUNw

    Jehovah’s Witnesses Attack In
    Bulgaria My Views and Opinions

    http://www.britainstalentvideos.com/video/y4NG7k-da_A/VMRO-Gewaltattacke-gegen-JZ-mit-Beschreibung-Violent-attack-against-JW-with-description.html

    Подобно поведение по никакъв начин не кореспондира с европейското членство на България.
    Обезпокоени сме от чувството за безнаказаност,
    което  демонстрират нападателите. Когато регистриранаспоред Закона за  вероизповеданията в България религиозна общност бъде атакувана при провеждане на свое събрание в собствената си сграда от явно легитимиращисе привърженици на политическа формация,
    ние виждаме откровена заплаха за религиозната

    По случая се води досъдебно производство по член
    164 ал. 2 от Наказателниякодекс – за престъплениесрещу вероизповеданията.
    ˝Да се нападат мирни хора,
    събрани в молитвен дом,
    е престъпление˝. Наказанието което се предвижда от закона е 3 г. затвор, пробация и глоба от
    3000 до 10 000 лева. Труд допълва, че ˝от Свидетели на Йехова вече се води дело срещу ВМРО – за всички изказвания срещу тях. 

                 Истинската
    религия. . . ПРОЯВЯВА ЛЮБОВ: Членовете на истинската религия „не са част от
    света“, не са разединени поради расовата или културната си принадлежност и
    ‘между тях има любов’. (Йоан 13:35; 17:16; Деяния 10:34, 35) Вместо да се
    избиват помежду си, те са готови да дадат живота си за другия, ако се наложи.
    (1 Йоан 3:16) ВЯРВА НА БОЖИЕТО СЛОВО: Ученията на истинската религия са
    основани на Божието Слово, Библията, а не на „обичаи“ и „заповеди на човеци“.
    (Матей 15:6–9) Защо е така? Защото „цялото Писание е вдъхновено от Бога и
    полезно за поучаване, за порицаване, за поправяне на нещата“. (2 Тимотей 3:16)
    УКРЕПВА СЕМЕЙСТВОТО И СЕ ПРИДЪРЖА КЪМ ВИСОКИ 
    МОРАЛНИ СТАНДАРТИ: Истинската религия учи съпрузите „да обичат жените си
    както собствените си тела“, помага на съпругите да развиват ‘дълбоко уважение
    към своите мъже’ и учи децата да са „послушни на родителите си“. (Ефесяни 5:28,
    33; 6:1) Освен това нейните членове, които имат отговорна позиция, трябва да са
    образцови в морално отношение. (1 Тимотей 3:1–10) Дали има религия, която
    отговаря на тези изисквания? В книгата „Политиката на холокоста“, издадена през
    2001 г., се казва: „Ако повече хора вършеха по някакъв начин онова, което
    проповядват и правят Свидетелите на Йехова, холокостът можеше да бъде избегнат
    и светът никога повече нямаше да бъде измъчван от геноцид.“ Наистина, в 235
    страни Свидетелите на Йехова не само проповядват моралните стандарти от
    Библията, но и живеят според тях. Насърчаваме те да се обърнеш към тях, за да
    ти помогнат да разбереш какво изисква Бог от тебе, така че да му се покланяш по
    начин, който той одобрява.  (Софония
    2:2, 3)  

    • http://www.google.com/profiles/AndrewNedelchev Andrew Nedelchev

      Нямам представа кой стои зад псевдонима “Brazil”, но не ми харесва да се използва моят блог за пропаганда в полза на Свидетелите на Йехова или каквато и да било друга групировка (религиозна или друга). Всеки има право да защитава своята позиция в контекста на личен разговор. Но Brazil по-горе дори не е поздравил, а чисто и просто е copy-paste-нал пропагандна информация. Намирам това за проява на лош вкус и липса на подобаващи маниери за общуване. По тази причина изтривам горния коментар.

  • http://www.google.com/profiles/AndrewNedelchev Andrew Nedelchev

    Нямам представа кой стои зад псевдонима “Brazil”, но не ми харесва да се използва моят блог за пропаганда в полза на Свидетелите на Йехова или каквато и да било друга групировка (религиозна или друга). Всеки има право да защитава своята позиция в контекста на личен разговор. Но Brazil по-горе дори не е поздравил, а чисто и просто е copy-paste-нал пропагандна информация. Намирам това за проява на лош вкус и липса на подобаващи маниери за общуване. По тази причина изтривам горния коментар.